måndag 3 augusti 2009

min första pride

Först Pride och sen förkyld, men nu mår jag bättre och kan äntligen blogga om priden.
Vilken vecka. Den var både lång som flera månader och alldeles för kort. För nu är det över. Stockholm Pride 2009. Min första Pride, som jag aldrig kommer glömma. Nu ska jag försöka sammanfatta den.
Jag har jobbat för fullt, och det har varit hur kul som helst. Det var härligt att stå där i sin neongröna volontärströja och på det sättet direkt antas höra till hbt-kulturen på något sätt. Det är så underbart att för en gångs skull antas vara gay istället för straight. Nu var ju inte alla volontärer homo, bi eller trans, men jag skulle säga att majoriteten var det. Allihopa var de iallafall helt fantastiska människor. Det är så härligt att vara runt människor som man känner sig riktigt hemma med. Där man kan känna att här hör jag hemma. Samtidigt känner man att man gör något jävligt bra genom att vara volontär på något som är så viktigt som detta.
Sen hann jag med en hel del när jag inte jobbade. Välkommen till familjen-kvällen som Pride House hade på kulturhustaket var skitkul med öppen scen, breakdance-tävling och ett underbart framträdande av God-des and She. Sen var jag på två underbara föreställningar, The Big Bög Show och Kyss min plysch. Den första var en komma ut enmansföreställning som hade spelats på en massa skolor för klasser från åttan och uppåt. Och jag satt där och tänkte att det var just precis en sådan föreställning jag hade behövt se i den ålder. Då kanske jag hade förstått att jag inte var "konstig och onormal". Så det var skönt att se att det finns de som hjälper ungdomar med det.
Jag har träffat en massa underbara människor också, flera som jag verkligen hoppas att jag kommer ha fortsatt kontakt med.
Paraden var helt fantastisk. Vi bara hoppade in nånstans utan så värst mycket tanke på vilka vi hamnade hos och sen gick vi bara och njöt av alla fantastiska människor, både de som gick och de som såg på.

Det var helt enkelt en av de bästa veckorna någonsin och det är så tråkigt att den är över. Längtar redan till nästa år :P

Inga kommentarer: