tisdag 11 augusti 2009

skydda sig vid sex?

Under Pride kom självklart diskussioner om sex upp och om hur tjejer som har sex med tjejer egentligen ska skydda sig. Man har ju hört det om att klippa upp en kondom och använda som slicklapp, och det var det tipset som användes av flera utav kondomutdelarna. Men så hölls ett seminarium om det hela, som hette typ "för kvinnor som har sex med kvinnor". Jag var inte själv på det men pratade med en som var där. De som höll i seminariet ville tydligen krossa myten om att klippa upp kondomer. Det ger helt enkelt inte tillräckligt med skydd. Detta fick mig att ge mig ut med uppdraget att hitta hur man då ska göra. Så jag frågade runt. Slicklappar kan man tydligen också glömma, för det första eftersom de inte ens finns att köpa i Sverige utan måste beställas från typ USA eller nåt, och för det andra eftersom de tydligen inte heller ger tillräckligt med skydd. För att få tillräckligt med skydd från vätskor osv skulle man egentligen behöva någon slags plasttrosa eller dyl och det kan man ju själv lista ut vad det skulle göra för sexlivet :P "Vänta lite snygging, jag måste bara leta reda på plasttrosorna."

Så hur ska man göra för att skydda sig då? Svaret är läskigt enkelt. Det behövs inte. Jag hittade en person som verkligen verkade veta vad hon snackade om. Då fick jag veta att för det första är det väldigt sällsynt att man blir smittad av hiv om man är tjej som har sex med tjejer. Det smittar ju mest genom blod och sperma, så det man ska tänka på är att strunta i sex när någon har mens. Eller åtminstone strunta i gnugg- eller gnidsex, och istället låta händerna leka. Det vanligaste att smittas av är ju alltid klamydia, som de flesta vet. Men klamydia blir bara farligt om det inte upptäcks. Så om man regelbundet testar sig för klamydia och tar itu med det om man nu smittats, så löser även det sig. Klamydia är inte svårt att bli av med, det är som jag har förstått det, bara att gå på en antibiotikakur i typ 10 dar. Det som är lite allvarligare är kondolym, som kan leda till livmoderhalscancer. Alla som är över 23 vet att man från det året man fyller 23 blir kallad till cellprovtagning vart tredje år. Cellprovtagning gör man för att se om det finns några förändringar som kan tyda på cancer. Om man är duktig och går på dem varje gång man blir kallad, så upptäcker man ifall man har kondylom, det är tydligen det enda sättet att upptäcka. Och det räcker tydligen att kolla vart tredje år. Det finns också en annan sorts kondylom som ger vårtor, där nere alltså så det upptäcker man själv, men den sorten fick jag veta kan inte leda till livmoderhalscancer.

För att korta ner det hela är det alltså detta som gäller. Inget sex vid mens, regelbundna klamydiatest, cellprovtagningar, byt kondom om två tjejer delar dildo eller dyl. Gör detta så ska det vara lugnt. Du slipper bära runt på kondomer och sax, om du nu gjort det vill säga :P

(Hittade precis en artikel om just detta på rfsl som bekräftar det jag skrivit :) Där kan man också ladda ner hela studien som gjorts om man vill det.)

Inga kommentarer: