lördag 26 april 2008

bli teaterbesökare istället!

Igår var jag och såg Edvard den andre på Stadsteatern, med Rikard Wolff i huvudrollen. För er som inte vet det, så handlar pjäsen om kungen Edvard den andre som var bög och hade manliga älskare och hur detta påverkade hans liv som kung. Så där satt hela publiken, majoriteten var självklart pensionärer som vanligt, bara några meter från två män som passionerat rullade runt på golvet och hånglade, och känslan var att det var det mest naturliga i världen. Och alla förfärades av hur hemskt Edvard behandlades för att han var bög och ville vara med den man han älskade.
Samma morgon läste jag i metro om det homosexuella par som misshandlades på t-centralen bara för att den ena mannen lade sin arm runt den andre. Varför kan inte hela samhället vara som teaterbesökarna och tycka att det är helt naturligt med två personer av samma kön som älskar varann och inte vill dölja det för resten av världen?
Han lade sin arm runt honom! Inget mer. Varför förtjänar det en misshandel? 
Och samma dag som det står i tidningen kunde man alltså se denna underbara pjäs där ALLT hångel var mellan olika män. Ok, i en scen hånglade en man med en kvinna, men den kvinnan spelade man i pjäsen! Vilket också är något som förgyllde pjäsen, att flera av de manliga rollerna spelades av kvinnor. Och lustigt nog var det de "tuffaste" männen. Och pjäsen var underbar, och Rikard var underbar, och jag och min syster satt och skrattade och log hela tiden, och sken upp varje gång Rikard tittade på oss. Men så satt vi längst fram också, och skrattade nog mer än många andra. För vi tycker verkligen att han är underbar och beundrar honom som skådespelare, och det var inte heller första gången vi fick honom att le åt hur mycket vi log.

Så där sitter en massa människor och ser en bög spela bög i en pjäs med homosexualitet som mittpunkt, och bara några tiotal meter bort blev två män misshandlade för att de var bögar. Ser någon mer än jag hur fel det är? Förlåt om jag tjatar men jag kan inte riktigt komma över det. Han lade bara sin arm runt honom! Och då hoppar de där killarna på dem och misshandlar dem både på tunnelbanan och sen vidare ut på perrongen! Varför?!

De borde ha gått på teater istället....

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har uppenbarligen inte kommit så långt i samhället som vi kanske tror...
Det jag inte förstår är varför folk över huvud taget bryr sig? Vad tjänar de som misshandlade på det hela? Suck...